Als je een website hebt voor je bedrijf of instelling dan wil je natuurlijk dat die website gevonden wordt door de juiste doelgroep. Dat bereik je door verschillende tools in te zetten om ervoor te zorgen dat jouw website online populair en daardoor goed vindbaar wordt. Je kunt hiervoor zowel SEO als SEA inzetten. We leggen beide begrippen in deze blog aan je uit.
Wat is SEO?
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’. SEO houdt in dat er in de teksten op je website zoekwoorden en zoekwoordcombinaties worden verwerkt die vaak door gebruikers van Google en andere zoekmachines worden gebruikt. Als er een match is komt jouw website naar voren als één van de zoekresultaten. Het hangt ervan af hoe goed de SEO op je website is toegepast en hoeveel ‘concurrentie’ er is hoe hoog je in de ranking staat.
Maak gedoseerd gebruik van SEO
Let er op dat je de zoekwoorden niet te vaak gebruikt in de teksten op je website. Google is slim. Als een pagina helemaal vol staat met het zoekwoord ‘timmerman in Hilversum’ dan wordt dat gezien als spam. Gebruik dus synoniemen, in dit geval bijvoorbeeld ‘timmerbedrijf in Hilversum’ en gebruik je zoekwoorden niet te vaak. Enkele keren het zoekwoord in een tekst van pakweg 400 woorden is echt meer dan genoeg. Gebruik het zoekwoord altijd in de titel van de pagina en ook in 1 of 2 subtitels. Zet een zoekwoord ook altijd in de eerste zin van de eerste alinea, voor de eerste punt.
De voordelen van SEO
Het belangrijkste voordeel van SEO is dat het in principe gratis is. Als je zelf in staat bent om goede teksten te schrijven voor je website dan heb je geen extra kosten. Dat verandert natuurlijk als je het schrijven van teksten uitbesteedt aan een extern bureau. Datzelfde geldt voor het inzetten van linkbuilding, waarbij er een link naar jouw site wordt verwerkt in een tekst die op een andere site wordt geplaatst. Een tweede voordeel is dat je zelf in de gaten kunt houden of jouw website goed scoort. Als je ziet dat jouw link zakt in de ranking dan zal je aan de bak moeten om extra content op je website te plaatsen om de ranking weer te verbeteren.
Advertenties gebruiken om je website beter vindbaar te maken
Naast SEO kun je ook SEA gebruiken om je website online te laten stijgen in populariteit. SEA staat voor Search Engine Advertising. Google biedt namelijk de mogelijkheid om advertenties te laten verschijnen voor internetgebruikers die op zoek zijn of interesse hebben in jouw diensten of producten. Daarnaast verschijnt er een advertentielink op de pagina van Google als iemand een zoekopdracht invoert die matcht met de zoekwoorden op jouw website.
SEA: Efficiënt maar niet gratis
SEA is heel efficiënt. De ervaring leert dat veel mensen die een zoekmachine gebruiken zonder verder te kijken op de bovenste link in de resultaten klikken. Dat is vaak een advertentie die via SEA is gegenereerd. Het nadeel is dat je een vergoeding betaalt als een Google gebruiker op die advertentie link klikt. Je kunt overigens wel aangeven hoe vaak jouw website als SEA moet worden getoond. Zo kun je bijvoorbeeld een plafond instellen voor het bedrag aan kliks. Hiermee voorkom je dat je ineens een gigantische rekening krijgt gepresenteerd omdat er in een paar dagen tijd honderden keren op jouw link is geklikt.
Bepaal zelf wanneer jouw advertentie wordt getoond
Het handige aan SEA is dat je zelf veel kunt bepalen. Je bepaalt zelf op welk zoekwoord je advertentie gevonden moet worden. Daarnaast kun je ook aangeven wanneer je wilt dat jouw advertentie op de dag wordt getoond. Bijvoorbeeld alleen tijdens openingstijden tussen 9 uur ’s morgens en 5 uur ’s middags. Maar heb je een bedrijf dat vooral in de avonduren actief is, zoals een maaltijdbezorgservice of een escort dienst dan is het natuurlijk handiger als jouw advertentie pas vanaf 18.00 uur ’s avonds wordt getoond. Je advertentie kan in Google zowel boven de zoekresultaten worden getoond als in de kolom ernaast. Het tarief per klik dat je betaalt is afhankelijk van de plaats van je advertentie en ook van de populariteit van het zoekwoord dat je hebt gekozen.
Tips voor optimaal gebruik van SEA en SEO
Het meest lastige voor veel bedrijven en instellingen is om te bepalen welke zoekwoorden moeten worden ingezet. Dat geldt zowel voor SEO als voor SEA. Als je het lastig vindt om zelf goede zoekwoorden of zoekwoord combinaties te bedenken dan kun je gebruik maken van de Google Keyword Tool. Hiermee kun je uitzoeken welke zoekwoorden populair zijn en dus veel verkeer naar jouw website kunnen genereren. Daarnaast heeft Google nog Google Insight for Search. Hiermee kun je uitzoeken welke zoekwoorden wanneer en door wie worden gebruikt. Dit is interessant als je website bedoeld is voor een specifieke doelgroep zoals vrouwen tussen de 25 en 40 jaar of mannen met een Hbo-opleiding. Je kunt dan de zoekwoorden op je website specifiek afstemmen op je doelgroep.
Zorg altijd voor een aantrekkelijke website
Hoe goed je ook gebruik maakt van SEO en SEA, alles valt of staat met een goed verzorgde website. Zorg dat een bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt. Een bezoeker op je website moet in 3 klikken vinden wat hij zoekt. Duurt het langer dan haakt hij zeer waarschijnlijk af. Kies een prettig lettertype en houd je teksten ‘rustig’. Geen verschillende kleuren en zeker niet meerdere lettertypen door elkaar. Bepaalde content in een hogere puntgrootte plaatsen kan wel, maar alleen als die tekst er echt uit moet springen. Zorg ervoor dat je website snel laadt. Niet alleen bezoekers, maar ook Google hecht hier waarde aan, een snel ladende website krijgt een hogere ranking dan een website waarbij het laden trager gaat. Plaats alleen content op je website die taalkundig juist is. Laat je teksten nalezen als foutloos Nederlands schrijven niet je sterkste kant is of besteed het schrijven van de teksten voor je site uit aan een professioneel tekstbureau.
Deze tekst is geschreven door Twan Lommers.
2 reacties
Reacties zijn gesloten.