Google past haar algoritme regelmatig aan om gebruikers de best mogelijke zoekresultaten te bieden. Daarbij veranderen gebruikers hun manier van zoeken. Als je hoog wilt blijven ranken of je ranking in Google wilt verhogen, is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Hoe moet je je SEO optimaliseren in 2020? In dit blog lees je meer over de drie belangrijkste SEO trends van 2020.
Voice search
Er werd gedacht dat in 2019 vrijwel iedereen door middel van voice search zou zoeken, maar het is toch nog niet zo’n grote hype geworden. Wel zijn het aantal zoekopdrachten door middel van voice search steeds meer toegenomen en er wordt verwacht dat dit alleen maar meer gaat worden.
Dit is een belangrijke verandering voor je SEO. Gebruikers die middels voice search zoeken, gebruiken meer spreektaal. Ook zoeken zij vaker op complete zinnen of vragen. De zoektermen worden dus anders. Er wordt verwacht dat het zoekvolume van populaire zoektermen zich steeds meer gaat verspreiden over verschillende langere zoektermen. Hier kun je je voordeel mee doen door dit soort zoektermen in je teksten te verwerken. Naar verwachting zal hier steeds vaker op gezocht worden.
Kwaliteit van de content
Een van de SEO trends die we eigenlijk elk jaar wel zien terugkomen is de verhoogde focus op de kwaliteit van de content. Google begrijpt teksten steeds beter en kan daardoor ook steeds beter inschatten hoe hoog de kwaliteit van een tekst is.
Sinds eind 2019 heeft Google de BERT-update uitgerold in Nederland. Deze update zorgt ervoor dat Google teksten nog beter kan begrijpen. Een groot voordeel hiervan is dat je zoektermen niet meer de exacte woordcombinatie of volgorde hoeven te hebben. Als je wilt scoren op ‘jurk rood’, begrijpt Google dat ‘rode jurk’ of ‘jurk in de kleur rood’ hetzelfde is. Hierdoor hoef je niet meer te proberen zoektermen op de exacte manier in een tekst te plaatsen, maar kun je meer aandacht besteden aan de kwaliteit.
Een tekst van hoge kwaliteit is goed gestructureerd met in ieder geval H2 kopjes. Daarnaast bevat de tekst zoektermen met verschillende woordcombinaties en het liefst ook afbeeldingen, tabellen en/of video’s. Langere teksten worden ook meer gewaardeerd door Google, mede omdat gebruikers dan vaak langer op je website blijven.
E-A-T
Volgens Google is E-A-T geen directe rankingfactor, maar het kan er wel indirect voor zorgen dat je hoger rankt in de zoekmachine. Het staat voor Expertise, Authoritativeness en Thrustworthiness. Voor het beoordelen van de kwaliteit van een pagina is E-A-T zelfs een van de drie belangrijkste punten. Om jouw E-A-T score te beoordelen onderzoek Google of:
- De informatie in het artikel juist is;
- De content door experts is geschreven;
- Er betrouwbare bronnen aan het artikel zijn toegevoegd;
- Je op je website persoonlijke, contact- en sociale informatie vermeldt;
- Er reviews en testimonials over de auteurs op internet staan
Deze tekst over de SEO trends van 2020 is geschreven door Twan Lommers.
1 reactie
Reacties zijn gesloten.